Trendy v placené televizi na západě: Obsahová exkluzivita již není klíčová, střídá ji agregace
Pokud chtějí původní operátoři typu Sky nebo Canal+ i nadále přinášet prémiové sportovní produkty, budou je časem muset nakupovat společně se svou konkurencí. Jen společně mohou nabídnout cenu, která je konkurenceschopná vůči globálním technologickým hráčům typu Amazon Prime Video.
Mít ve svém programovém portfoliu exkluzivní sportovní nebo filmový obsah, to bylo ještě před pěti lety klíčem k úspěchu na poli placené televize nebo globálního placeného streamingu. V posledních dvou letech však zároveň dochází k stále větší fragmentaci obsahu mezi novými hráči na trhu, a rovněž k výraznému růstu ceny za produkci nebo udržení exkluzivního obsahu. Z tohoto důvodu se velcí telekomunikační hráči pomalu odklánějí od obsahové exkluzivity a soustředí se na „obsahovou agregaci“. Místo exkluzivity se tak snaží získat co největší porci různého obsahu pod svá křídla, aby jejich divák měl přístup ke všemu, co považuje za důležité.Pochopitelně, u nadnárodních streamingových platforem, a rovněž u komerčních televizí bude exkluzivní obsah stále ještě hrát klíčovou roli, jelikož potřebujete k sobě přitáhnout a udržet diváky, ať už obsah zhodnocujete prostřednictvím reklamy nebo předplatného. Jenomže ve světě placené televize bude stále náročnější udržet širokou základnu platících diváků formou exkluzivního obsahu. Konkurence v oboru je i v důsledku nových streamingových hráčů velmi silná, a zároveň příliš rychle stoupá cena za exkluzivní sportovní práva. Růst cen ve tříletých intervalech je výrazně rychlejší než je reálný růst tržeb díky exkluzivnímu držení těchto práv. Z tohoto důvodu jsou operátoři placené televize nuceni spolupracovat, a klíčová sportovní práva musí sdílet, aby je vůbec mohli nabízet.
Jako první byli k tomuto přístupu dotlačeni operátoři ve Velké Británii, kde cena za domácí fotbalovou Premier league je výrazně vyšší, než kolik může zaplatit i ten největší hráč na trhu. Proto už čtvrtým rokem dochází ke sdílení práv.
V důsledku konkurence bohatých technologických společností však může časem dojít i k tomu, že původní účastníci trhu placené televize budou sportovní práva nejen sdílet, ale i nakupovat v rámci větší skupiny. Pokud chtějí původní operátoři typu Sky nebo Canal+ i nadále přinášet prémiové sportovní produkty, budou je časem muset nakupovat společně se svou konkurencí. Jen společně mohou nabídnout cenu, která je konkurenceschopná vůči globálním technologickým hráčům typu Amazon Prime Video.
Vzájemná spolupráce pay-tv operátorů se tak v následujících letech bude ještě více prohlubovat. Pokud by k tomu nedošlo, hrozil by momentálně nepředstavitelný scénář, že by se sport přesunul výhradně na stránky streamingových platforem typu DAZN nebo Amazon Prime Video.
Vzhledem k tomuto vývoji je rovněž namístě se ptát, jakou roli budou mít u sportovních práv tradiční vysílatelé veřejné služby. Diváci byli v minulosti zvyklí, že veřejnoprávní obrazovky přinášely atraktivní sportovní přenosy. V dnešní době je však pravděpodobné, že televize veřejné služby budou muset postupně upustit od nejdražších přenosů. Místo snahy za každou cenu kupovat a vysílat nejžádanější sportovní obsah, se televize veřejné služby budou muset výrazně více orientovat podporu menších sportovních klubů, a to i za cenu očekávaného propadu sledovanosti veřejnoprávních sportovních kanálů.
Nižší sledovanost bude v tomto kontextu kompenzována výrazne nižšími provozními náklady na sportovní kanál. Veřejnoprávní stanice tak sice přijdou o část sportovních diváků, ale zároveň citelně ušetří. Prostředky, které doposud veřejné televize platily za sportovní práva, tak mohou přesměrovat na jiné účely v rámci veřejné služby.
Vzhledem k tomuto vývoji je rovněž namístě se ptát, jakou roli budou mít u sportovních práv tradiční vysílatelé veřejné služby. V dnešní době je však pravděpodobné, že televize veřejné služby budou muset postupně upustit od nejdražších přenosů, a to i za cenu očekávaného propadu sledovanosti veřejnoprávních sportovních kanálů.