Disney+ vůbec poprvé zaznamenal pokles počtu platících diváků. Cena za původní tvorbu stoupá
Globální placená streamingová služba Disney+ poprvé ve své tříleté historii vykázala pokles počtu předplatitelů. Stalo se tak v posledním kvartále roku 2022. Ve výsledcích za konec roku platforma uvedla, že ztratila téměř 2,5 milionu platících klientů, a nyní jich má necelých 162 milionů. V celkovém kontextu jde tedy o nepatrný pokles ve výši zhruba 1,5 procenta.
Po obsahové stránce je streamingová platforma Disney+ právem označovaná za nejlepší službu světa. V některých zemích je dokonce silnější než Netflix. Nejnovější vývoj může přesto mít zásadní dopady na další fungování služby vzhledem k tomu, že Disney+ za necelé tři roky působení nevykázala žádný zisk, a nadále kumuluje ztráty ve výši stovek milionů dolarů každý rok. Vedení služby tak musí počítat s dalším růstem klientské základny, aby se platforma mohla časem dostat do černých čísel. Současný generální ředitel celé skupiny Bob Iger předpokládá, že Disney+ překročí práh ziskovosti někdy na konci roku 2024.Za pokračující ztrátou jsou mimo jiné vysoké produkční náklady, vzhledem k velmi silnému konkurenčnímu prostředí. Do původního obsahu totiž investují všechny streamingové platformy, a to se projevuje i na rostoucí ceně za každý nový seriál nebo film.
Předchozí generální ředitel Walt Disney Company Bob Chapek ještě zhruba před rokem neviděl cestu k vyšším přijmům ve zlevňování předplatného, ani v zavedení levnějších balíčků s reklamou. Jeho předchůdce i nástupce Bob Iger se už podobným konceptům nebrání.
Ve výsledcích za konec roku platforma uvedla, že ztratila téměř 2,5 milionu platících klientů, a nyní jich má necelých 162 milionů. V celkovém kontextu jde tedy o nepatrný pokles ve výši zhruba 1,5 procenta. Tyto hodnoty sice nejsou vyloženě alarmující. Problém je, že dokud není platforma v zisku, nemůže si dovolit ztrácet klienty. Právě naopak, musí v dalším období získat nové klienty, aby se obří investice začaly postupně vracet.
Otázkou však je, zda může Disney+ zaujmout další významnou skupinu nových platících diváků tím, že zlevní předplatné. Rovnováha mezi ochotou platit a neplatit za stále vyšší počet různých streamingových služeb totiž může být velmi křehká. Pokud zlevníte, hrozí, že se ztráta celé služby ještě prohloubí, a příchod nových platících diváků nebude v tak vysokém počtu, aby se vám to vyplatilo. Druhou cestou je mírné zdražení služby a víra v to, že vám většina současných diváků zůstane.
Platforma Disney+ může zároveň sloužit jako velmi dobrá ukázka toho, nakolik je trh streamingových služeb již saturovaný, a zda mají největší hráči alespoň určitý prostor k dalšímu růstu. Pokud by totiž Disney+ i v dalších kvartálech stagnoval, vedení společnosti by se muselo vážně zabývat smysluplností obřích investicí do původní tvorby určené pouze pro streaming. A zároveň by se otevřela otázka ještě užší spolupráce s tradičními operátory placené televize, pro které Disney+ a další streamingové platformy představují vážnou konkurenci. Právě tito operátoři v některých západních zemích museli vyřadit kanály společnosti Walt Disney, aby se diváci mohli přesunout do světa streamingu.
Rovnováha mezi ochotou platit a neplatit za stále vyšší počet různých streamingových služeb totiž může být velmi křehká. Pokud zlevníte, hrozí, že se ztráta celé služby ještě prohloubí, a příchod nových platících diváků nebude v tak vysokém počtu, aby se vám to vyplatilo. Druhou cestou je mírné zdražení služby a víra v to, že vám většina současných diváků zůstane.