Hodnota sportovních práv je z pohledu možného navrácení investice poměrně problematická, zejména u nějvětších a nejatraktivnějších sportovních přenosů. Paradoxně, rostoucí cena za sport není překážkou ani pro menší televizní společnosti, aby se alespoň částečně angažovaly na poli sportovních práv. V Evropě i v USA je na trhu několik televizí, které se zaměřují i na soutěže s menší diváckou popularitou, které lze však vhodně propojit s reklamními partnery.
Svět sportu v televizi se pomalu mění
Diváci placených sportovních přenosů jsou totiž i v bohatších zemích západní Evropy, případně USA, poměrně citliví zvyšování ceny. Do tendrů o sportovní práva však nově vstupují globální a velmi bonitní technologické společnosti, které způsobují, že výsledná cena za nejatraktivnější sportovní práva roste ještě rychleji než samotné příjmy od diváků.
Na českém trhu lze tento zájem vidět například u hokejových nebo tenisových přenosů. Ty sice nebudou generovat tak vysoké ratingy jako například evropský fotbal, svou diváckou komunitu si však rozhodně najdou. A investice do těchto přenosů se mohou televizím vrátit díky partnerství se sázkovými kancelářemi. Proto v průběhu prakticky každého přenosu lze vidět injektáže zobrazující aktuální live kurzy k vysílanému zápasu nebo různé minibannery s logem sázkové kanceláře.
V extrémních případech lze dokonce spatřit nepřetřžitě přítomné logo určité sázkové kanceláře počas celého živého vysílání. Tento způsob prezentace lze vysledovat především na Slovensku, kde se dokonce na placené stanici JOJ Šport (!) velmi často vyskytuje logo společnosti TIPOS. Na RTVS Šport lze zas vidět basketbalové přenosy s nepřetřžitě zobrazovaným logem společnosti NIKÉ.
Diváci placených sportovních přenosů jsou totiž i v bohatších zemích západní Evropy, případně USA, poměrně citliví zvyšování ceny. Do tendrů o sportovní práva však nově vstupují globální a velmi bonitní technologické společnosti, které způsobují, že výsledná cena za nejatraktivnější sportovní práva roste ještě rychleji než samotné příjmy od diváků.
České sportovní televize jsou při prezentaci partnerů zdrženlivější
České sportovní televize sice až tak vlezlou reklamu sázkovým společnostem nedovolují, divák je však tím víc „masírován“ v průběhu reklamních brejků. Není výjimkou, že v reklamních pauzách vidíte sdělení 2-3 různých sázkových kanceláří, a ve sponzorských vzkazech se objeví minimálně jedna další sázkovka. Svět sportovních přenosů je pro televize klíčový právě díky tomu, že sázkové kanceláře musí v důsledku silné konkurence být neustále na očích.
Navíc, jakýkoliv sportovní přenos je v dnešní době on-line televize velmi důležitý i díky tomu, že nutí diváka, aby sledoval vysílání živě. Sledování filmu, seriálu nebo dokumentu můžete kdykoliv zastavit, nebo přetočit, sportovní přenos je však pro většinu lidí atraktivní pouze v době, kdy se zápas hraje. Reklamní brejky jsou ve sportu sice časté, ale poměrně krátké. Proto je i divácká pozornost očekávatelně vyšší, a divák navíc nemůže živě vysílanou reklamu „přetočit“.
Rychle rostoucí cena za sportovní práva je tak sice vážným problémem pro televizní společnosti, ovšem to se momentálně týká pouze těch nejžádanějších přenosů. Zajímavý potenciál pro menší televizní společnosti však mohou mít i méně žádané přenosy, a to právě díky tomu, že o živé sportovní vysílání je zájem nejen ze strany diváků, ale i ze strany atraktivních reklamních partnerů.
Zkušenosti operátorů potvrzují, že lidé sledují sportovní přenosy živě
Zjevný fakt potvrzují i praktické zkušenosti operátorů, a to i v případě přenosů, které se nevysílají v televizně atraktivních časech. Nedávný šampionát hokejistů do 20 let se hrál v zámoří, proto byly zápasy k vidění především pozdě večer, případě v noci. D9ky skvělým výsledkům českých hokejistů si však lidé našli cestu k televizi i v nočních hodinách, a nespoléhali jen na zpětné zhlédnutí. Potvrzují to zkušenosti operátora televizní služby Telly, která se specializuje právě na sportovní přenosy.
„Z našich dlouhodobých statistik vyplývá, že na atraktivní sportovní přenosy se lidé dívají většinou živě, bez ohledu na vysílací čas,“ uvedl Jan Schöppel, marketingový ředitel televize Telly, která se na sportovní přenosy specializuje.
S ohledem na nedávný hokejový šampionát je zajímavé, že většina diváků sledovala finále juniorského Mistrovství světa v hokeji živě, přestože přímý přenos začínal v půl jedné v noci. Z dat televizního operátora Telly vyplývá, že 84 procent diváků si přímý přenos zapnulo živě v noci. Šestnáct procent pak finále sledovalo až ráno.
Rovněž je důležité zmínit, že zatímco statisticky sledovala většina fanoušků noční zápas celý, v případě odložené sledovanosti byla sledovanost celého záznamu o zhruba třetinu nižší – diváci tak „překlikávali“ na zajímavé pasáže nebo viděli pouze konec zápasu.
Jakýkoliv sportovní přenos je v dnešní době on-line televize velmi důležitý i díky tomu, že nutí diváka, aby sledoval vysílání živě. Sledování filmu, seriálu nebo dokumentu můžete kdykoliv zastavit, nebo přetočit, sportovní přenos je však pro většinu lidí atraktivní pouze v době, kdy se zápas hraje.
Popularizace zajímavých sportovních soutěží
I z těchto statistik plyne, že sportovní vysílání zůstane klíčové pro velké i menší televizní společnosti bez ohledu na to, jak výrazné budou cenové skoky u nejatraktivnějších a nejžádanějších soutěží. Sport však může být zajímavou programovou příležitostí pro ty, kdo dokáží najít příležitost na trhu, a získat u nás méně atraktivní sportovní soutěž za rozumné peníze. Tuto soutěž mohou následně zpopularizovat díky známým značkám svých sportovních kanálů.
Typickým příkladem je zámořská profesionální liga amerického fotbalu NFL, jejíž popularita i mezi českými a slovenštími diváky významně stoupla především v posledních přibližně osmi letech. O její popularizaci se významnou měrou zasloužila skupina AMC Networks, která jí dávala obrovský prostor na programech Sport1 a Sport2. Velkou zásluhu na popularizaci však měl i produkční a komentátorský tým. Nyní lze NFL sledovat na programech Premier Sport 2 a O2 TV Sport. Ovšem skupina AMC si na svých sportovních programech ponechala alespoň mládežnické soutěže amerického fotbalu, které jsou rovněž velmi zajímavé.
A právě tyto soutěže mohou mít i v našich končinách významný potenciál, pokud je operátoři budou i nadále zviditelňovat. Nižší zámořské sportovní soutěže pod hlavičkou asociace NCAA mají totiž nejen velmi dobrou sportovní úroveň, ale přenosy jsou rovněž vyráběny na velmi vysoké úrovni.
Na trhu tedy stále existuje významný prostor pro další rozvoj sportovního vysílání, a to nejen u nás.
Rychle rostoucí cena za sportovní práva je sice vážným problémem pro televizní společnosti, ovšem to se momentálně týká pouze těch nejžádanějších přenosů. Zajímavý potenciál pro menší televizní společnosti však mohou mít i méně žádané přenosy, a to právě díky tomu, že o živé sportovní vysílání je zájem nejen ze strany diváků, ale i ze strany atraktivních reklamních partnerů.
Související článek: Statistiky sledovanosti stříbrného hokeje u operátora Telly