Významné streamingové platformy budou zřejmě i letos ve ztrátě. Klíčový pro ně bude až rok 2025
Provoz velké streamingové platformy nelze vnímat jen skrze počet platících diváků, ale především skrz celkové náklady, které je potřeba vynaložit k udržení široké klientské báze. A právě v tomto bodě se situace komplikuje. Na trhu je totiž poměrně mnoho různých platforem, od úplně bezplatných přes relativně levné „freemium platformy“, až po prémiové služby nejznámějších značek. Ovšem jejich vzájemná konkurence významně ovlivňuje produkci nových filmů a seriálů, které tyto platformy pak nabízí svým divákům.
Největší hráči typu Netflix nebo Disney+ dnes musí do originální produkce investovat již desítky miliard dolarů každý rok. Přitom návratnost těchto investicí již není úplně samozřejmá vzhledem k tomu, že i diváci se již naučili vybírat. Dnes je už mnoho diváků, kteří si neplatí jen jednu streamingovou službu, ale své předplatné pravidelně střídají, a migrují od jedné služby k druhé. Výsledkem je, že streamingové platformy sice v určitém období vykazují velmi vysoký podíl platících diváků, ale zároveň se potýkají s tím, že část publika je opustí bezprostředně po zhlédnutí všech dílů svého oblíbeného nebo nového seriálu.
S podobným problémem se streamingové společnosti zatím potýkají především na domovském americkém trhu, kde je konkurence nejsilnější. Na menších trzích včetně České republiky nebo Slovenska zatím tento problém není příliš vidět, díky tomu, že globální hráči zde zatím příliš neinvestují do lokální původní produkce.
I díky tomu může lokální tvorbu divákům nabízet domovská platforma VOYO od skupiny CME, která si právě na originální tvorbě buduje svůj image, a získala v posledních dvou letech až stovky tisíc nových klientů.
Pokud jde významné globální služby Netflix a Disney+, analytici očekávají, že tyto značky budou i letos ve ztrátě. Klíčový pro ně bude až rok 2025, kdy by se měly přehoupnout do zisku, pokud vše půjde dobře, a nevyskytne se další ekonomická nebo energetická krize.
Přejděte do specializované sekce Svět streamingu.
Zajímavost: Tři miliony skandinávských domácností sdílejí placený streaming, nejvíce poškozený je údajně Netflix