Do světa volně dostupných programů vstoupila i značka DAZN
Další informace: DAZN se postupně transformuje z platformy na programmera poskytujícího obsah jiným operátorůmPrémiová značka sportovního streamíngu DAZN vstupuje do světa volného vysílání přes internet. Provozovatel streamingové platformy se domluvil s operátorem freemium platformy Waipu na zařazení speciální verze programu s názvem DAZN FAST. Prozatím jde pouze o pilotní kanál na jednom z největších evropských televizních trhů, ovšem vedení DAZN v různých zemích deklaruje, že by tento koncept rozšířilo i na další trhy.
Německo je společně se Španělskem a Itálii klíčovým trhem pro působení DAZN v Evropě. Tato služba původně stavěla na relativně levném předplatném sportovního streamingu z různých, cenově dostupných soutěží. Posléze se však transformovala do plnohodnotného předního hráče a uchází se o nejdražší sportovní práva. V rámci Evropy se výrazně etablovala právě ve zmíněných třech zemích, kde získala strategicky důležité postavení.
Například v Itálii je DAZN takřka exkluzivním vysílatelem přenosů tamní domácí soutěže Serie A, v Německu vlastní značnou část práv k fotbalové Bundeslize, a svou pozici na trhu práv posiluje i ve Španělsku. Ve všech třech případech tato služba vlastní práva k největším evropským fotbalovým soutěžím v čele s UEFA Champions League a UEFA Europa League. Díky tomu přebírá pozici, kterou doposud držely největší tradiční pay-tv společnosti ve svých zemích. Je tedy vážnou konkurencí pro incumbent operátory Sky v Německu a Itálii, a pro Movistar ve Španělsku.
Management DAZN si však uvědomuje, že skupina diváků platících za sportovní obsah je omezená, a je potřeba hledat nové předplatitele i na trhu volně dostupných programů. Kvůli příliš vysoké ceně za sportovní práva se nejatraktivnější fotbalové přenosy prakticky úplně vytratily z volně dostupných programů, a to nejen v západních zemích, ale i ve střední a východní Evropě. DAZN chce tuto praxi změnit tím, že nabídne ve volně dostupných internetových platformách alespoň ochutnávkový kanál DAZN FAST, který bude financován z reklamy. To však bude možné pouze na největších trzích, kde je alespoň určitá šance, že se část nákladů podaří vykrýt od reklamních klientů.
Právě reklama umožňuje „monetizovat“ diváky využívající neplacené platformy, i kdyby se tito diváci nikdy nestali platícími klienty. Na druhou stranu, živě vysílaný sportovní obsah bude na DAZN FAST výrazně omezen. V podstatě půjde o záznamy a highlighty již odvysílaných zápasů. Program sice nabídne i některé méně atraktivní živé přenosy – odhadem 1-2 zápasy týdně – ovšem obalí je velmi silnou kampaní s cílem nalákat diváky na plnohodnotné předplatné. To v Německu činí 30 euro měsíčně, což je i na poměry tak velkého trhu poměrně značná suma.
Nový kanál přichází v době, kdy se DAZN proměnilo z role distruptora mediálního průmyslu do role etablovaného hráče – incumbenta – který navázal standardní vztahy s tradičními pay-tv operátory. DAZN tak již není čistě streamingová platforma, ale stále více se stává tradičním poskytovatelem placených programů pro největší pay-tv operátory. V Německu, v Itálii i ve Španělsku provozuje několik standardně vysílajících sportovních programů, které jsou již stabilnou součástí sportovních balíčků tamních pay-tv operátorů.
Kvůli příliš vysoké ceně za sportovní práva se nejatraktivnější fotbalové přenosy prakticky úplně vytratily z volně dostupných programů, a to nejen v západních zemích, ale i ve střední a východní Evropě. DAZN chce tuto praxi změnit tím, že nabídne ve volně dostupných internetových platformách alespoň ochutnávkový kanál DAZN FAST+, který bude financován z reklamy.